شناسهٔ خبر: 28300 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

امیر دریادار سیاری در گرامیداشت هفته دفاع مقدس اعلام کرد:

نقش چشمگیر وزارت راه و شهرسازی در دوران جنگ تحمیلی/ جلوگیری از رشد انقلاب، مهمترین دلیل حمله به ایران/ ضرورت توسعه سواحل مکران

حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با تأکید بر نقش چشمگیر وزارت راه و شهرسازی در دوران جنگ تحمیلی گفت: توسعه سواحل مکران که از تاکیدات مقام معظم رهبری است از وظایف نیروی دریایی ارتش و سپاه و وزارت راه است. توسعه سواحل مکران لکوموتیو حرکت توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر دریادار سیاری امروز در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران پیروز میدان جنگ تحمیلی است و این ادعا دلایل متعددی دارد. جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۵۹ با ورود نیروهای مسلح عراقی به ۱۰ فرودگاه و شهر جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که با بررسی مواضع گوناگون آن شکست انقلاب اسلامی مهمترین و اصلی‌ترین دلیل آن به شمار می‌رود.

دریادار سیاری در ادامه افزود: علت اصلی حمله عراق به ایران شکست انقلاب و جلوگیری از رشد آن بوده است. پس از پیروزی انقلاب منافع استکبار جهانی در کشور از بین رفته و خارجی‌ها دیگر نتوانستند از این منافع به سود خود استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه دوران ۸ ساله دفاع مقدس طولانی‌ترین جنگ قرن بوده است، گفت: بروز جنگ در دنیا علل مختلفی دارد که می‌توان در این راستا به اختلافات مرزی، اختلافات عقیدتی ، درگیری‌های قبلی و یا روحیه تهاجمی و تحقیر ملت‌ها اشاره کرد.

دریادار سیاری با بیان اینکه صدام در هنگام پاره کردن قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر مدعی شد که آن سال ضعیف بود، اما در زمان پاره‌کردن قطعنامه قوی شده است گفت: حماقت صدام بهانه‌ای بود تا استکبار وی را برای حمله به ایران و شکست انقلاب انتخاب کند.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که صدام با امید تبدیل شدن به ژاندارم منطقه طرح حمله به ایران را پذیرفت ادامه داد: هدف صدام گرفتن خوزستان و رفع خفگی ژئوپلتیکی کشورش بود زیرا عراق ۵۰ کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس دارد و ۲ بندر فاو و بصره عراق هم بنادر رودخانه‌ای هستند که صدام همیشه سعی داشت این خفگی ژئوپلتیکی خود را با گرفتن خوزستان رفع کند.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: صدام در جنگ تحمیلی متکی به مؤلفه‌های فیزیکی مانند قوای نظامی و تسلیحات و غیرفیزیکی ازجمله آموزش و ... بود و تصور می‌کرد عوامل پیروزی خارج از این دو محور نیست. وی نمی‌دانست که ایران از امتیازی تحت عنوان مؤلفه‌های برتر ساز برخوردار است.

وی شهادت طلبی، ولایتمداری و ایثارگری را نمونه‌ای از مؤلفه‌ها دانست و گفت: ادبیات دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران در محاسبه رژیم بعث قرار نگرفته بود. دشمن می‌خواست ۷ روزه خوزستان را بگیرد و در میدان آزادی مصاحبه کند اما در گام اول در خرمشهر متوقف شد. نیروی دریایی ایران در مقاومت خرمشهر نقش بسزایی داشت و عملیات مروارید که انجام شد به نتایج مثبتی انجامید که از آن جمله می‌توان به انهدام نیروی دریایی عراق، روحیه به رزمندگان اسلام و محاصره بنادر عراق اشاره کرد و سپس ۲ سکو که بیشترین صادرات نفت عراق را داشتند منهدم شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اهمیت نقش نیروی دریایی در اقتصاد کشور در زمان جنگ تحمیلی گفت: در دوران جنگ تحمیلی ۱۰ هزار نفتکش و کشتی تجاری توسط نیروهای دریایی نظامی ایران اسکورت شدند تا به اقتصاد کشور لطمه نخورد.

وی همچنین درباره نقش وزارت راه در دوران جنگ تحمیلی بیان کرد: جاده‌سازی، انتقال نیرو، جابه‌جایی آذوقه و مجروحین و نظامیان و همچنین به کار گیری تمامی مدل‌های حمل و نقلی در دوران جنگ تحمیلی نمونه‌ای از فعالیت‌های چشمگیر وزارت راه و شهرسازی در این زمان به شمار می‌رود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در ۲۰۰ سال گذشته هرچه جنگیدیم بخشی از کشور را از دست دادیم اما از دست نرفتن حتی بخش کوچکی از خاک کشور و همچنین ادامه مسیر انقلاب علی‌رغم خواست استکبار جهانی مهمترین دلایل پیروزی هشت سال دفاع مقدس خواهد بود.

وی تاکید کرد: اثبات شدن مظلومیت ایران در جنگ تحمیلی با آشکار شدن نقش عراق در آغاز جنگ، مشخص شدن دوست و دشمن جمهوری اسلامی ایران، شکسته شدن ابهت ابرقدرت‌ها و رسیدن جمهوری اسلامی به اوج قدرت به گفته رهبر فقید انقلاب اسلامی از دیگر دلایل پیروزی این جنگ به نفع کشور ما به شما ر می‌رود.

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه باید توان بازدارندگی قوی داشت، گفت: این توان بازدارندگی باید به میزانی باشد که دشمن اجازه تعرض به خود را ندهد. باید بصیرت داشت و در خط ولایت گام برداشت و به این موضوع نیز توجه کرد که نفوذ پایه‌های بازدارندگی را سست می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: توسعه سواحل مکران که از تاکیدات مقام معظم رهبری است از وظایف نیروی دریایی ارتش و سپاه و وزارت راه است.

دریادار سیاری تاکید کرد: توسعه سواحل مکران لکوموتیو حرکت توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

نظر شما